понеділок, 3 серпня 2015 р.

Використання ІКТ у навчально — виховному процесі. Обмін досвідом роботи з використанням ІКТ


Використання ІКТ у навчально — виховному процесі.
Обмін досвідом роботи з використанням ІКТ

Сучасний період розвитку суспільства характеризується сильним впливом на нього інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві і утворюють глобальний інформаційний простір. Невід’ємною і важливою частиною цих процесів є комп’ютеризація освіти. Зараз в Україні йде становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов’язаними із внесенням коректив у зміст технологій навчання, які повинні бути адекватними сучасним технічним можливостям і сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство. 

Пропоную Вашій увазі конспект уроку
з використанням ІКТ

Тема: «Земля — куля. Форма та розміри Землі»
Мета: навчальна: сформувати в учнів знання про Землю як планету; ознайомити учнів з формою, розмірами, особливостями руху Землі; сформувати в учнів знання про поверхню Землі, її північну й південну півкулі;
корекційно-розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, використовуючи ІКТ, ігрові ситуації та дискусії; розвивати уміння виділяти головне, суттєве у матеріалі що вивчається; розвивати уміння порівнювати, аналізувати, співставляти, узагальнювати та робити відповідні логічні висновки;
виховна: формувати в учнів науковий погляд на матеріальний світ, розуміти значення та існування планети в нашому житті.

Тип уроку:  урок формування нових знань, умінь та навиків.
Основні поняття і терміни: планета, зірка, полюс, північна й південна півкулі, добовий та річний рух Землі.
Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, робота з підручником), наочний (демонстрація обладнання), практичний (робота з глобусами, атласами).
Обладнання: глобуси, атласи, фізична карта півкуль, таблиця «Планети Сонячної системи», мультимедійний прилад, презентація.

Хід уроку
I.                  Загальнокорекційний етап
  1. Організаційна підготовка учнів до праці ( привітання, перекличка)
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку ( активізація уваги, сприймання, мислення)
Підсумок фенологічних спостережень
— Який сьогодні день, місяць, стан неба?
— Чи світить Сонце?
— Хто з вас помітив, чи є вітер? Який він?
— Які зміни відбулись в природі?                                                                   
      — Як змінилася праця людей ?                      

II. Основний  етап
1. Перевірка виконання учнями домашнього завдання (індивідуальне опитування за запитаннями підручника).
2. Перевірка раніше засвоєних знань (бесіда).
Що входить до складу Сонячної системи? Чим зоря відрізняється від планети? Які ви знаєте планети? Які планети називають планетами земної групи? На якому місці за віддаленістю від Сонця перебуває Земля?
   3. Мотивація навчання школярів. Повідомлення теми, мети  та завдань уроку.
Земля рухається у Всесвіті чи перебуває нерухомо? Як називається шлях, по якому Земля рухається навколо Сонця? Яку форму має цей шлях? До чого призводить таке обертання? Чому на Землі день змінюється ніччю? В якому напрямку (відповідно до сторін горизонту) Земля рухається навколо своєї осі? Чому на полюсах Землі день і ніч можуть тривати по півроку? Розібратися у цих та багатьох інших запитаннях ми зможемо впродовж цього уроку за темою «Земля — куля. Форма та розміри Землі»
4. Формуюча частина
1. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1. Розповідь з демонструванням таблиці, фрагментів фільму.
Небесне тіло, на якому ми всі живемо, — планета Земля. За розмірами вона відносно невелика.Її радіус дорівнює 6400 км. Вік Землі — понад 4,5 млрд. років. Середня відстань від Землі до Сонця становить 150 000 000 км. Це число називають астрономічною одиницею. Воно спрощує розрахунки великих відстаней.
   
Земля рухається навколо Сонця по орбіті (лінія, якою рухається небесне тіло), яка нагадує витягнуте коло. Швидкість її руху становить майже 30 км/с. Саме при такій швидкості Земля утримується силою тяжіння до Сонця. Якби її швидкість зменшилася, то Земля почала би падати на Сонце. А в разі збільшення її швидкості Сонце не втримало би Землю.
Час, за який наша планета робить один повний оберт навколо Сонця, називається роком. Триває земний рік приблизно 365 діб та 6 годин. Проте підрахувати роки з такою кількістю неповних діб незручно. Тому календарним роком вважають рік, який має 365 діб. А з годин, хвилин і секунд, що залишились, через 4 роки до лютого додають ще одну добу. Такий рік називають високосним. У ньому 366 діб.
2. Пояснююча бесіда.
    Демонстрування презентації.  
Яку форму має Земля?
Навколо чого обертається Земля?
Земля обертається не тільки навколо Сонця, а й навколо своєї осі. Вісь Землі — це уявна лінія, яка проходить через центр Землі і в Північній півкулі спрямована на Полярну Зірку. Точки, в яких кінці земної осі перетинають земну поверхню, — це полюси Землі. (Демонстрування глобуса, земної осі, екватора). Екватор — це уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і поділяє Землю на дві півкулі — Північну і Південну. Довжина екватора приблизно дорівнює 40 тис. км.
  3. Розповідь.
Земля обертається непомітно. Це тому, що ми обертаємось разом з нею, як і все, що розташоване на земній поверхні (моря, океани, ліси, гори, всі предмети). Обертається навіть повітря, яке оточує Землю. Нам здається, що Сонце, Місяць, зірки рухаються по небу зі сходу на захід, але насправді це Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід. Один повний оберт навколо своєї осі Земля робить за 24 години (23 години 56 хвилин 4 секунди). Цей проміжок часу називають добою (демонстрування глобуса).
4. Робота з підручником. Послідовне читання  параграфа.
Розповідь учителя з демонстрацією глобуса.
            Чи можемо ми стверджувати, що наша планета – куля?  Уточнення розмірів Землі дозволило виявити, що  середній екваторіальний радіус довший за половину земної осі на 21,4 км. Неоднакові й радіуси, що лежать в екваторіальній площині, різниця між ними становить 213 м. Полярні напівосі також не рівні: південна напіввісь коротша за північну приблизно на 100 м. Потрібно також урахувати, що поверхня нашої планети не є  ідеально рівною. Тому форму Землі вчені назвали геоїд ( “землеподібний” ).
Фізкультхвилинка
5. Узагальнення і систематизація знань.
А. Виконання практичних завдань
1. Робота з глобусом. Покажіть на глобусі Північний і Південний полюси, Північну і Південну півкулі, екватор. Яку форму має Земля? Наведіть докази кулястості землі.

Б. Контрольно-перевірна бесіда.
1.    У чому полягають подібність і відмінність Землі від інших планет?
4.    Яка тривалість календарного року на Землі?
5.    Що відбувається за цей час?
В. Виконання завдань на картках:
1. Заповніть пропуски у тексті.
Земля — одна з відомих досі..., на якій ... життя. Серед ... планет Сонячної системи за віддаленістю від Сонця Земля посідає ... місце. Вік землі близько ... років. Наша планета рухається навколо... по своїй..., довжина якої.... Природним супутником Землі є ....
2. Підкресліть правильні твердження.
1.    Земля — планета Сонячної системи.
2.    Місяць— єдиний природний супутник Землі.
3.    Земля обертається навколо своєї осі зі сходу на захід.
4.    Сонце — найближча до Землі зірка.
5.    Сонячні промені нагрівають Земну поверхню однаково в усіх її ділянках.
6.    Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід.
7.    Сонячні промені нагрівають Земну поверхню неоднаково.
8.    Пори року змінюються тому, що вісь Землі має нахил.
9.    Пори року змінюються тому, що Земля обертається навколо Сонця.
 
Індивідуальна робота з слабовстигаючими учнями та дітьми-інвалідами:
         а) словникова робота;
            б) робота з ілюстративним матеріалом;

 Робота учнів за індивідуальними картками.
Середній рівень
1.    Що означає вісь Землі? (Вісь Землі — це уявна лінія, яка проходить через центр Землі і в Північній півкулі спрямована на Полярну Зірку).
2.    Як називається лінія, що умовно поділяє модель Земної кулі на Північну і Південну півкулі? (Екватор).
Достатній рівень
1.    Чи міг би рік на Землі продовжуватися не 365 днів, а вдвічі довше? (Міг би, якби Земля була розташована від Сонця на відстані вдвічі більшій порівняно з тією, на якій Земля знаходиться від Сонця зараз).
2.    Чому на різні ділянки Землі і в різні пори року потрапляє неоднакова кількість сонячного тепла? (Кількість сонячного тепла на певній ділянці Землі залежить від положення, яке займає ця ділянка відносно Сонця, і від кута падіння сонячних променів. Чим більший напрямок падіння, тим більша кількість теплоти).
Високий рівень
1.    Чи відрізняється тривалість земної і місячної доби? (Один повний оберт навколо своєї осі Земля робить за 24 години, а Місяць — за 29, 5 земної доби, тобто 708 годин).
2.    Чому існує високосний рік? (Це пов'язано з періодом обертання Землі навколо Сонця, який складає 365 днів і 6 годин. З годин, хвилин і секунд, що залишаються, через 4 роки до лютого додають ще одну добу і такий рік називають високосним. У ньому 366 діб).
III. Заключний  етап
1. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок:
-          Земля має форму геоїда;
-          Середній діаметр Землі – 12 750 км;
-          Довжина екватора – 40 000 км;

2. Пояснення домашнього завдання:
Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на поставлені у кінці тексту        запитання.
3. Приведення у порядок робочих місць
4. Створення установки на відпочинок:

Прислів’я  про землю

Більше землю удобряй – будеш мати урожай.


Дай землі, – то вона й тобі дасть. 

Немає коментарів:

Дописати коментар